O letadle

Původní zbarvení letounů Z 326 dodávaných do Francie

Naše letadlo Zlin 326 (v.č. 931) bylo vyrobeno v roce 1967. Zálet provedl 19.6.1967 tovární pilot V. Berg. Na konci října 1967 byl letoun přelétnut do továrního skladu ve Vyškově, kde byl uskladněn až do dubna 1968. Během června a srpna 1968 proběhla série zkušebních letů před předáním zákazníkovi a 11.7.1968 se letoun odlepil z otrokovického letiště na dodávací let do Francie.

Do francouzského leteckého rejstříku byl letoun zapsán 5.2.1969 jako F-BPNP a prvních deset let létal jako cvičný a vlečný letoun z letiště Carcassonne v jižní Francii. Na podzim 1979 přelétl na letiště Nimes, kde sloužil tři roky v letecké škole. V listopadu 1983 byl rozebrán a převezen lodí do Karibiku, kde ho jeho nový majitel dva roky provozoval hlavně jako akrobatický letoun z letiště Pointe-a-Pitre na ostrově Guadeloupe. Od září 1985 do srpna 1988 byl F-BPNP uskladněn a nelétal. Posledních několik letů uskutečnil v zimě 1988/1989. Poté byl na téměř dvacet let uzemněn. Během té doby několikrát změnil majitele, nikdy však už nevzlétl.

V roce 2008 se téměř přesně po čtyřiceti letech vrací Trener Master výrobního čísla 931 na otrokovické letiště, kde se ho ujme Milan Jančář, majitel servisu Zlin Avion Service, s cílem najít mu v Česku nového provozovatele. Letadlo jsme tam přece nemohli nechat, takže v létě 2008 byly podepsány potřebné dokumenty a v říjnu mohl být letoun zapsán do českého leteckého rejstříku jako OK-OTF. Provozovatelem je FTO Aviatický klub se sídlem v Roudnici nad Labem.

Během zimy 2008-2009 proběhla generální oprava a letoun po dlouhé přestávce opět vzlétl v srpnu 2009. V rámci generálky byl letoun přestavěn na verzi Z 326 MF, která je vybavena motorem M-137A a automaticky stavitelnou vrtulí V-503A. Původní Z-326 F-BPNP totiž poháněl motor Walter M-6-III a vrtule pevná.

Poznávací značka OK-OTF byla zvolena proto, že navazuje na historické označení Z 326 v českém leteckém rejstříku (řada OK-OTA až OTE), přestože letecký odborník by mohl namítnout, že OTF je o desetiletí mladší a typově odpovídá spíše Z 526. Také zbarvení letadla je zvoleno podle historické předlohy. Ve stejných barvách létala s letouny Z 226/526 v šedesátých a sedmdesátých letech minulého století akrobatická reprezentace Velké Británie pod vedením Neila Williamse.